وبلاگ دکتر علی بیت اللهی Dr. Ali Beitollahi Weblog

برای موفقیت سه کار لازمست: اول تلاش، دوم تلاش، سوم تلاش

وبلاگ دکتر علی بیت اللهی Dr. Ali Beitollahi Weblog

برای موفقیت سه کار لازمست: اول تلاش، دوم تلاش، سوم تلاش

آیا پیش بینی زلزله ممکن است؟

بنظر اغلب متخصصان، پیش بینی زلزله، بدان معنی که تعیین کنیم زلزله با چه بزرگائی و کجا و کی روی خواهد داد تا این زمان و با بضاعت علمی کنونی ناممکن است. در خصوص ضریب اعتبار پیش بینی زلزله مقاله ای را ارائه نموده ام که لینک آن را در پست های بعدی خواهم گذاشت. با اینوصف کار بر روی پیش بینی زلزله و پیش نشانگرهای زلزله ادامه دارد و تاکنون تا آنجا که من می دانم در هیچ جای دنیا ادعا نشده است که طبق آن تعریفی که در مورد پیش بینی زلزله بعمل آوردیم، زلزله ای را پیش بینی کرده باشند. روس ها، چینی ها، ژاپنی ها، یونانی ها، آمریکائی ها بطور فعالی در مورد انواع مختلف پیش نشانگرهای زلزله کار می کنند ولی نتیجه در خور توجهی را ارائه نکرده اند.

در داخل کشورمان نیز وضعیت به همین منوال است و نظر اغلب همکاران بر اینست که کار پیش بینی زلزله کاری است بس پیچیده و سنگین که نیازمند در نظر گرفتن مولفه ها و پارامترهای مختلفی است. بعبارت دیگر و آنگونه که نزد ژئوفیزیست ها معروف است مسائل معکوس ژئوفیزیکی تک جوابی نیستند و برای یکتائی آنها بایستی اطلاعات ژرفی از پدیده مورد نظر در دست داشت.نظیر علائم بالینی و نتایج آزمایشات و معاینات متعددی که طبیب از بیمار خود می باید بدست آورد تا بیماری را تشخیص دهد و صرفا استناد به یک علامت بالینی، تشخیص مطمئن بیماری را نمی تواند عملی سازد.
در این خصوص یکی از پژوهشگران کشورمان جناب آقای دکتر فاطمی عقدا در مصاحبه های اخیر خود، اعلام فرموده اند در امر پیش بینی زلزله به پیشرفت های بزرگی نائل آمده اند که امیدواریم همینگونه باشد، در اینصورت نام کشور ما بعنوان پیشرو دانش پیش بینی زلزله و بعنوان اولین کشور مطرح خواهد شد و مسلما این کار در صورت تائید علمی آن، در خور تحسین و تشویق بسیار بالائی خواهد بود. از طرف خودم باید بگویم که روش پیش بینی و معیارها و مبانی آن و پارامترهای اندازه گیری شونده در آن برای اینجانب روشن نیست که امید است بزودی این امر در جمع متخصصان طرح و به قضاوت گذارده شود و صد البته که از صمیم قلب آرزومند تحقق این امر از طرف یک ایرانی هستیم. حتما دوستان ما جنبه های دیگر این کار را در نظر گرفته اند و سازو کارهای مناسب را برای تفسیر علمی و واقع بینانه پدیده کاملا پیچیده زلزله مد نظر قرار خواهند داد. لینک مورد نظر را می توانید اینجا ببینید
نظرات 1 + ارسال نظر
امیر دهنوی چهارشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:15 ب.ظ http://www.linknegar.com

سلام. دوست عزیزم خوشحالم که وبلاگی پربار دارید. از طرف سایت لینک نگار دات کام مزاحمتون میشم. تو این سایت سیستمی کاملا هوشمند طراحی کردیم که با توجه به پارامترهای کاملا عادلانه که از گوگل دریافت می کند تعداد بازدید شما را دریافت کرده و در گوگل و موتورهای جستجوی دیگه مثل یاهو ثبت می کنه. بنابراین هم مطالبتان در سایت ثبت می شود و هم در گوگل ایندکس میشود و هم اینکه تو کلی وبلاگ دیگه هم به نمایش در میاد حسن این کارم اینه که بازدیدتون بیشتر می شه و می تونین سایت پربازدهی رو مدیریت کنید. شما می تونید به هنگام آپ دیت وبلاگ خود لینک مطلب جدید رو تو لینک باکس قرار بدید تا در مدت زمان کمتری مطلبتون بازدید مورد نظرشو بگیره. برای ورود به جمع ما کافیه ثبت نام کنید و کد لینک باکس رو تو قالبتون قرار بدبد و بعدش لینکهاتون رو ثبت کنید. یه خواهش دیگه داریم اونم این که برای ثبت نام از اینترنت اکسپلور استفاده نکنید و از مرور گرهای دیگه ای مثل فایر فاکس، نت اسکیپ و ... استفاده کنید تا ثبت نام دقیق انجام بشه. قبل از ارسال لینک قوانین رو مطالعه بکنید و توجه داشته باشید که در صورت استفاده از یک لینک در زمان های مختلف سیستم به صورت هوشمند شما را حذف کرده و عضویت تان ملغی خواهد شد. اگر به مشکل برخوردین با ای دی ما تماس بگیرین تا کمکتون کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد