وبلاگ دکتر علی بیت اللهی Dr. Ali Beitollahi Weblog

برای موفقیت سه کار لازمست: اول تلاش، دوم تلاش، سوم تلاش

وبلاگ دکتر علی بیت اللهی Dr. Ali Beitollahi Weblog

برای موفقیت سه کار لازمست: اول تلاش، دوم تلاش، سوم تلاش

زلزله طبس

بمناسبت روز 25 شهریور سالگرد زلزله دهشتناک طبس که در اوان غروب غم انگیز کویری طبس تعداد زیادی از هموطنان ما جان باختند مطلبی را در سایت مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گذاشته ایم که بد نسیت برای فراموش نکردن آن حادثه مروری به آن بشود. برای برگرفتن متن نوشتار اینجا را کلیک کنید.



سالگرد زلزله طبس

بیست و پنج شهریور مصادف است با سالگرد زمین لرزه طبس. این زمین لرزه در سال 1357 در شمال شرقی کشورمان با بزرگای 4/7 در ساعت هفت و پنج دقیقه عصر به وقت محلی روی داد. بزرگی زلزله‌ی طبس را USGS با امواج سطحی در ابتدا MS=7.7 گزارش کرد وشدت زلزله طبس در محدوده‌ی20 کیلومتری آن با مقیاس مرکالی حداکثر حدود X برآورد شده است و در مجاورت گسلی که با زلزله‌ی طبس دیده شد در خسروآباد که نزدیکترین آبادی به گسل می باشد، یک دیوار سالم به جای نمانده است. ساختمان غسالخانه که آجری با سقف تیرآهن و طاق ضربی است بکلی خراب شد و از 1100 نفر جمعیت آن 500 نفر کشته شدند. تعداد کشته شدگان این رویداد سترگ را تا بیست هزار تن نیز گزارش داده اند.
در آن زمان با امکانات بسیار محدود و با ماشین کهنه لندرور مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن همکاران مرکز با تلاش و همت و پی گیری آقای مهندس معین فر یکی از تاریخی ترین نگاشت های جنبش نیرومند زمین در جهان را برای ما ثبت و ضبط کردند. آن زمان ایستگاه ها شتابنگاری ما آنالوگ بود و روی کاغذ های مخصوص رکوردها چاپ و سپس رقومی می شد. رکورد زمین لرزه دهشتناک طبس که از ایستگاه محل ساختمان شیروخورشید آن زمان طبس بدست آمد یکی از قوی ترین رکوردهای ایران زمین و بلکه جهان از نظر انرژی و و تعداد دامنه های پرانرژی است. طول گسل مسبب این زمین لرزه را نزدیک به هشتاد کیلومتر بر آورد کردند که از فاصله نزدیک شهر طبس عبور کرده است. شهر طبس با همه بناهای تاریخی و خاطرات بیادماندنی باستانی خود در این زمین لرزه بکلی از بین رفت. یاد و خاطره همه رفتگان این زمین لرزه را گرامی می داریم و برای همه آنها طلب مغفرت می نمائیم. امیدواریم که وضعیت ساخت و ساز در کشورمان چنان مطلوب شود که در اثر چنین رویدادهائی هموطنان ما داغدار نگردند. شاید که بازخوانی این زمین لرزه هشداری برای همه ما و مسئولان و دست اندرکاران کشور باشد که امر خطر زلزله را جدی بگیریم